2010-11-19 | 16:34:01

Box Jellyfish

Okej, läste igår att ännu en svensk dött av att ha blivit bränd av en kubmanet i Thailand. Jag gjorde därför lite research eftersom att jag tydligen är den som har störst risk att inte överleva resan enligt mina vänner... Kul!
Det var i alla fall även en kvinna som dog i februari av samma sorts manet i Malaysia och 2008 dog en liten flicka i Thailand, bägge svenskor. Det värsta är väl att de kan vara super svåra att upptäcka. Finns tydligen olika arter, de allra farligaste kan vara små som bin men ändå ha ett gift som kan döda en på bara minuter, eller så kan de ha tentakler som är upp till två meter långa. Också soft, då är man ju garanterat körd.
Lite smått nojig blir man, men det är nog för att själva resan närmar sig med stormsteg så man får resfeber och ångest för allt möjligt. Det är 17 dagar kvar idag.
För att vara på säkra sidan har jag i alla fall läst att ska man undvika att bada när högvatten kommer in, men skulle man missa när det är så finns det ännu en lösning för att överleva!
Vi får helt enkelt bada med strumpbyxor eller kläder på under hela resan. Ev. ta med dunkar med vinäger till stranden...
Nog med skräckhistorier, den här resan kommer bli bäst!
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: